חושבים ללמוד הוראה? חמישה דברים שכדאי לדעת לפני ההרשמה

רוצה ללמוד תואר ראשון בחינוך והוראה? חמישה דברים שכדאי לדעת לפני ההרשמה

הביקוש ללימודי תואר ראשון בחינוך והוראה נמצא במגמת עלייה בשנים האחרונות. התוכניות השונות מושכות אליהן מדי שנה קהל חדור מטרה של צעירים, לצד פלח אוכלוסייה בוגר יותר, שהחליט לעשות הסבה מקצועית לאחר קריירה ולהקדיש את שנותיו הבאות לעיצוב הדור הבא. אז מה כדאי לדעת לפני שמחליטים להירשם ללימודי חינוך והוראה?

ריכזנו עבורכם חמישה דברים שיסייעו בהתלבטות:

  1. למי מתאים ללמוד חינוך?

את התשובה לכך אפשר למצוא באמצעות ניסוי קטן. פשוט ערכו משאל. שאלו ברחבי פקולטה להנדסה חמישה סטודנטים למה הם בחרו בתחום. קרוב לוודאי שהתשובות שתקבלו יהיו מגוונות וינועו בין "זה מעניין אותי" לבין "כי הקריירה מובטחת", "המשכורות גבוהות", "הביקוש למהנדסים בהייטק עצום". עכשיו שאלו את אותה השאלה בקמפוס לחינוך. כמעט בטוח שהרוב הגדול של התשובות שתקבלו יהיו "כי אני רוצה לעצב את הדור של מחר" או "כי אני מרגיש תחושה של שליחות". מי שרוצה ללמוד הוראה, ללמד ולחנך עושה זאת במרבית המקרים פשוט כי החינוך זורם בדמו. בעוד שאנשי החינוך, כמו כל אנשי מקצוע, נבדלים בשיטות ובדרכי העבודה שהם דוגלים בהן, לכולם משותף עיקרון אחד – הם רוצים להיות אנשי חינוך תומכים שמשנים, שמסייעים ושמשאירים חותם על מי שנקרה בדרכם.

מתעניינים בלימודי חינוך? ההרשמה בעיצומה, לפרטים היכנסו >>

 תואר ראשון בחינוך והוראה

הביקוש ללימודי תואר ראשון בחינוך והוראה נמצא במגמת עלייה בשנים האחרונות. צילום: בנימין אדם

    1. האם צריך רקע מיוחד?
      התשובה החד משמעית היא – לא. חינוך ניתן ללמוד עם כל רקע קודם, למרות שרבים מגיעים עם רקע חינוכי ממסגרות אחרות, למשל, מורות חיילות בצבא, אנשי גרעין בנח"ל, משפחות של מורים או אפילו מי שזוכר במשך שנים מורה אחד, יחיד ומיוחד שהשפיע על חייו. עם זאת, חשוב לדעת שלציוני מבחני הבגרות והפסיכומטרי משקל מהותי בתנאי הקבלה והם משפיעים על המסלולים שאפשר להתקבל אליהם. מי שציוניו גבוהים, סביר שיוכל לבחור בכל אחד מהמסלולים. לכן, אם החלום שלכם הוא לחנך כיתה בבית ספר תיכון, אבל ציוני מבחני הבגרות או הפסיכומטרי אינם גבוהים מספיק, כדאי שתבחנו אפשרות ללמוד במכינה ייעודית להוראה. באמצעות מכינה זו תלמדו מקצועות רלוונטיים לתחום ההוראה, שחלקם אף מוכרים לתואר הראשון, ובסיומה הציון הסופי שתקבלו יחליף את ממוצע מבחני הבגרות. כך, גם מועמדים שאינם עומדים בתנאי הסף הרגילים יכולים להתקבל וללמוד לתואר ראשון בחינוך והוראה.
    2. איך בוחרים מוסד לימודים?
      נכון, המגוון יכול להיות מבלבל, לכן כדאי למקד את הבחירה בין שניים או שלושה מוסדות מובילים בתחום. רק לאחר מכן כדאי לבחון איזה מסלול לימודים הוא הנכון ביותר עבורכם, על כך נרחיב עוד בהמשך. ממחקר שפורסם מטעם משרד החינוך עלה נתון מדאיג שסטודנטים לעתיד לרוב לא מודעים אליו, כ-30% מהמורים הטריים נושרים מהמערכת (מכון מופ"ת, דצמבר 2013). זהו מספר משמעותי שנובע ממכלול סיבות שאחת העיקריות שבהן היא הפער בין הציפיות למציאות. המציאות הבית-ספרית היומיומית אינה דבר שניתן לדמיין תוך כדי הלימודים, לכן כדאי לבחור מוסד לימודי שמאפשר כבר מהשנה הראשונה התנסות מעשית בין כותלי בית הספר או הגן. במכללת לוינסקי לחינוך שמים דגש רב על שילוב נכון במערכת החינוך ומבצעים אותו בהדרגה. בתחילה הסטודנט עוסק בהוראה של תלמיד אחד או של קבוצות קטנות מאוד. לאחר מכן ובמקביל להתקדמות בשנות לימודיו, הוא עובר ללמד בקבוצות גדולות יותר. בצורה זו הסטודנט מתרגל לחיים בכיתה, לחדר המורים, למפגשים עם התלמידים השונים, לקשיים מחד ולרגעי הסיפוק וההצלחה מאידך. ישנם מוסדות המתגאים במערכות קשרים ושותפויות נרחבות עם עיריות שונות ובתי ספר – אלה יהיו מסוגלים להעניק לסטודנטים שלהם את הניסיון המעשי הטוב ביותר ובמקרים רבים אף אופק עתידי להמשך השתלבותם כמורים מן המניין באותו המוסד שבו התנסו. נוסף על כך, מומלץ שתעשו קצת שיעורי בית לפני הבחירה ודברו עם בוגרים או עם אנשי סגל. שאלו אותם אם הרמה האקדמית גבוהה, אם יחס הסגל לסטודנט אישי והתעניינו גם בדברים המייחדים את המוסד שהם מייצגים. טיפ קטן: 'פורצי הדרך' הם, בדרך כלל, המוסדות המובילים והנחשבים למומלצים ביותר. כך, למשל, לפני כשנתיים הצליח צוות ההוראה לחינוך מיוחד במכללת לוינסקי לחינוך להכניס את השימוש במכשירי אייפד לשגרת החינוך המיוחד, מהלך שכבר אומץ כיום בצורה נרחבת ונחשב להצלחה שמוכיחה את עצמה מחדש מדי יום.

בחרתם כבר את המוסדות שהכי מוצאים חן ביניכם ואתם מתלבטים לאיזה מהם לגשת? זה הזמן להוסיף למערכת השיקולים גם תנאים נוספים כגון תחבורה נוחה וחנייה בחינם לסטודנטים.

חשבת פעם ללמוד הוראה? ההרשמה לתואר ראשון ותעודת הוראה בעיצומה! 

 

 תואר ראשון בחינוך והוראה
חינוך ניתן ללמוד עם כל רקע קודם למרות שרבים מגיעים עם רקע חינוכי ממסגרות אחרות. צילום: בנימין אדם
  1. בדרך לראיון?
    אם עברתם את תנאי הקבלה הראשונים והוזמנתם לריאיון קבלה, כדאי שתדעו שהוא זה שיקבע אם תתקבלו ללימודי תואר ראשון בחינוך. בעת הריאיון חשוב שתשמרו על התנסחות רהוטה ותקינה. לשפה המדוברת והכתובה יש תפקיד חשוב מאוד (זכרו תמיד שאתם צריכים לשמש דומה ומופת לילדים). חשוב ביותר שתגיעו נינוחים ורגועים, עם תחושת ביטחון עצמי טובה. הפגנת דומיננטיות היא חשובה, אך זכרו לא להיות משתלטים או בולטים מדי.
  2. בחירת המסלול
    תעודות ההוראה ניתנות לפי תוכנית הלימודים שכל סטודנט סיים ולפיכך ההסמכה תלויה במסלול הלימודים שתבחרו. כך למשל בין התוכניות השונות ניתן למצוא תוכנית לגיל הרך, לבית הספר היסודי, לבית הספר העל-יסודי ולחינוך המיוחד. ייחודה של מכללת לוינסקי לחינוך הוא בתוכנית לשפה האנגלית (המתמקדת בשפה לבית ספר יסודי ועל-יסודי ולפיכך היא רב-גילית) ובחינוך המוזיקלי. חשוב לציין, שמאחר שהתחומים שונים במהותם ולעיתים יש אליהם תנאי קבלה שונים, יש לבחור את המסלול כבר בשלב ההרשמה, אם כי ניתן לשנותו בהמשך באישור מיוחד. רוצים לדעת מה מעניין את הרוב? שלושת התחומים המבוקשים ביותר לפי מכללת לוינסקי לחינוך הם הגיל הרך (עם אפשרות להרחבת התעודה גם להוראה של כיתות א-ב), החינוך המיוחד והחינוך לבית הספר היסודי. כדאי לדעת שנתוני הסף לקבלה לחינוך המיוחד גבוהים יותר בהשוואה לאחרים.

בסופו של דבר, מרבית התוכניות ללימודי חינוך דוגלות בהפיכת הסטודנטים למחנכים ורק לאחר מכן למורים מקצועיים בתחומים השונים. לכן, בניגוד לתארים אחרים, האופי וה"אני מאמין" הפנימי שלכם מקבל משנה חשיבות. אם תחליטו להירשם וללמוד חינוך, חשוב שתזכרו זאת ותשתמשו בכוח שלכם בתבונה ומתוך שליחות אמיתית.