logo vinikot

"מורים חייבים לדעת מתי הם עסוקים לא בהוראת המקצוע שלהם אלא בטיפול"
ד"ו ויניקוט

 

על התוכנית

תוכנית ויניקוט בחינוך ללימודי החשיבה הפסיכואנליטית הוויניקוטיאנית בחינוך היא תוכנית ייחודית דו-שנתית שנבנתה לאנשי חינוך הנמצאים בחזית המפגש היומיומי עם ילדים והוריהם, במצבים נורמטיביים ובמצבי חסך, מצוקה ומשבר ובהנחיית פסיכואנליטיקאים, פסיכולוגים ואנשי חינוך מהשורה הראשונה.

הדגש בתוכנית ניתן על הכרת הפוטנציאל המגדל והמרפא של המסגרת החינוכית ושל איש החינוך בחייו של הילד, ושל התפקיד המרכזי והמכריע שיש להם כסוכנים מיטיבים הנכונים לפגוש את עולמו הסובייקטיבי של הילד,לשמש לו מצע להתפתחות העצמי ולסייע לו בהתנעת תהליכים התפתחותיים-רגשיים, חברתיים ולימודיים.

רופא הילדים והפסיכואנליטיקאי ד"ו ויניקוט הוא בין הפסיכואנליטיקאים המרכזיים שראו את הפוטנציאל העצום הטמון במפגש של איש חינוך עם נפשו הצעירה של הילד ותרמו להבנת החשיבות המכרעת שבחיבור בין החשיבה הפסיכואנליטית לחשיבה על חינוך ועל המסגרת החינוכית. התוכנית מציגה את התיאוריה של ויניקוט על התפתחות רגשית בבריאות ושיבושיה ומאפשרת למחנכים לגלות את ההזדמנויות המרפאות הקיימות בסביבה החינוכית ולמלא תפקיד מרכזי בקידום תהליכים התפתחותיים קריטיים וצמיחה אישית של הילד.

בהשראת חשיבתו של ויניקוט, תוכנית זו יוצרת מרחב שבו שתי דיסציפלינות נפגשות – פסיכואנליזה וחינוך: מקום שבו החזון פוגש את המציאות.

מטרות התוכנית

  1. לאפשר לאנשי חינוך לצלול לעולמו הרגשי וההתפתחותי של הילד ולתוך הסביבה שהוא גדל בה ולהבין את ההשלכות העצומות של הסביבה על צמיחתו, וכל זאת הן בהקשר הבית ספרי, הן בהקשר ההורי.
  2. לגבש עמדה חינוכית ולקבל כלים המבוססים על הבנה מעמיקה של המתחולל בנפש הילד, הבנת רגשותיו והתנהגויותיו במפגש עם חבריו, עם הוריו, עם הלמידה, עם אנשי החינוך ועם המסגרת הבית ספרית.
  3. לאפשר לאנשי חינוך לספק לילד מעטפת חזקה, בטוחה ויציבה בתוך המסגרת החינוכית וזאת מנקודת מבט טיפולית פסיכואנליטית.
  4. ליצור דיאלוג בית ספרי ואפשרות לעבודה חינוכית ברוח זו. כל זאת מתוך התנסות וחקירה של מהות היחסים המתהווים בין איש החינוך והמסגרת החינוכית לבין הילד.

למי מיועדת התוכנית

התוכנית מיועדת לאנשי חינוך ולאנשי טיפול במערכת החינוך שלהם לפחות שמונה שנות ותק וניסיון בעשייה חינוכית, מנהלי בתי ספר, רכזי שכבות, יועצים חינוכיים, מחנכים, מורים, פסיכולוגים חינוכיים, ומטפלים במסגרות חינוכיות.

מבנה התוכנית

  • לימוד התיאוריה ההתפתחותית של ויניקוט
  • יישום התיאוריה במרחב החינוכי
  • הדרכה בקבוצות קטנות, שבהן מובאות בעיות המתעוררות בשטח במפגש עם ילדים, עם חברי צוות ועם הורים בהנחיית פסיכואנליטיקאים ופסיכולוגים קליניים בכירים. באופן זה נבנה גשר בין מושגים תיאורטיים של ויניקוט וביטויים במרחב החינוכי.

בכל יום לימודים יתקיימו שני שיעורים תיאורטיים וסמינר הדרכה (בקבוצות קטנות). נוסף על כך, התוכנית כוללת סדנאות בין הסמסטרים, והתנסות בפרויקט אישי בשדה החינוכי.

חברי הסגל

חברי הסגל הם ברובם פסיכואנליטיקאים, אנשי טיפול ואנשי חינוך בכירים:
גליה אבישור מזרחי * מרים אילוז * דפנה איתן * ד"ר מומי ביינארט * יצחק בלום * נורית נוברין-מרגלית * ד"ר מרית גורן * רונית גינתון * רבקה יצחק * יעל גדאור * ד"ר נורית גדסטנהבר * ד"ר יעל דשא * יהודה לוי * יואל מילר * רחל מנוביץ * ז'ראר פולבר  * רוית פרנקל-נוטקביץ' * ארנה קיסלסי * ענת קנדר * מירי קרחי * ד"ר מאיר שטיינבוק * ממי שלוש * רונית שפינר * דני שראל *

ועדת היגוי וליווי אקדמי:  גליה אבישור-מזרחי, מתי בן צור, דני בר גיורא, ד"ר זאב דגני, ד"ר מאיר שטיינבוק
צוות ריכוז התוכנית: מרים אילוז, ד"ר יעל דשא, רבקה יצחק

תעודת גמר

תעודת סיום תוכנית ויניקוט בחינוך – חשיבה פסיכואנליטית ויניקוטיאנית בחינוך

התוכנית איננה תוכנית הכשרה בפסיכותרפיה

הכרה בגמולים לרפורמה ולשנת שבתון

  • מורים בשנת שבתון זכאים למימון של שנת לימודים אחת דרך קרן ההשתלמות.

היקף הלימודים

165 שעות אקדמאיות (שנתי). בכל יום לימודים יתקיימו שני שעורים תיאורטיים וסמינר הדרכה מעשית (בקבוצות קטנות). בנוסף התכנית תכלול סדנאות בין הסמסטרים, והתנסות בפרויקט אישי בשדה החינוכי.

למערכת השעות של התכנית לחצו כאן

עיקרי התוכנית

ייעוץ והרשמה:
03-6901690

דוא"ל:
limudyhemshech@levinsky.ac.il

<< אוגוסט 2022 >>
אבגדהוז
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3