"מורים חייבים לדעת מתי הם עסוקים לא בהוראת המקצוע שלהם אלא בטיפול"
ד"ו ויניקוט
תוכנית ויניקוט בחינוך ללימודי החשיבה הפסיכואנליטית הוויניקוטיאנית בחינוך היא תוכנית ייחודית דו-שנתית שנבנתה לאנשי חינוך הנמצאים בחזית המפגש היומיומי עם ילדים והוריהם, במצבים נורמטיביים ובמצבי חסך, מצוקה ומשבר ובהנחיית פסיכואנליטיקאים, פסיכולוגים ואנשי חינוך מהשורה הראשונה.
הדגש בתוכנית ניתן על הכרת הפוטנציאל המגדל והמרפא של המסגרת החינוכית ושל איש החינוך בחייו של הילד, ושל התפקיד המרכזי והמכריע שיש להם כסוכנים מיטיבים הנכונים לפגוש את עולמו הסובייקטיבי של הילד,לשמש לו מצע להתפתחות העצמי ולסייע לו בהתנעת תהליכים התפתחותיים-רגשיים, חברתיים ולימודיים.
רופא הילדים והפסיכואנליטיקאי ד"ו ויניקוט הוא בין הפסיכואנליטיקאים המרכזיים שראו את הפוטנציאל העצום הטמון במפגש של איש חינוך עם נפשו הצעירה של הילד ותרמו להבנת החשיבות המכרעת שבחיבור בין החשיבה הפסיכואנליטית לחשיבה על חינוך ועל המסגרת החינוכית. התוכנית מציגה את התיאוריה של ויניקוט על התפתחות רגשית בבריאות ושיבושיה ומאפשרת למחנכים לגלות את ההזדמנויות המרפאות הקיימות בסביבה החינוכית ולמלא תפקיד מרכזי בקידום תהליכים התפתחותיים קריטיים וצמיחה אישית של הילד.
בהשראת חשיבתו של ויניקוט, תוכנית זו יוצרת מרחב שבו שתי דיסציפלינות נפגשות – פסיכואנליזה וחינוך: מקום שבו החזון פוגש את המציאות.
התוכנית מיועדת לאנשי חינוך ולאנשי טיפול במערכת החינוך שלהם לפחות שמונה שנות ותק וניסיון בעשייה חינוכית, מנהלי בתי ספר, רכזי שכבות, יועצים חינוכיים, מחנכים, מורים, פסיכולוגים חינוכיים, ומטפלים במסגרות חינוכיות.
בכל יום לימודים יתקיימו שני שיעורים תיאורטיים וסמינר הדרכה (בקבוצות קטנות). נוסף על כך, התוכנית כוללת סדנאות בין הסמסטרים, והתנסות בפרויקט אישי בשדה החינוכי.
חברי הסגל הם ברובם פסיכואנליטיקאים, אנשי טיפול ואנשי חינוך בכירים:
גליה אבישור מזרחי * מרים אילוז * דפנה איתן * ד"ר מומי ביינארט * יצחק בלום * נורית נוברין-מרגלית * ד"ר מרית גורן * רונית גינתון * רבקה יצחק * יעל גדאור * ד"ר נורית גדסטנהבר * ד"ר יעל דשא * יהודה לוי * יואל מילר * רחל מנוביץ * ז'ראר פולבר * רוית פרנקל-נוטקביץ' * ארנה קיסלסי * ענת קנדר * מירי קרחי * ד"ר מאיר שטיינבוק * ממי שלוש * רונית שפינר * דני שראל *
ועדת היגוי וליווי אקדמי: גליה אבישור-מזרחי, מתי בן צור, דני בר גיורא, ד"ר זאב דגני, ד"ר מאיר שטיינבוק
צוות ריכוז התוכנית: מרים אילוז, ד"ר יעל דשא, רבקה יצחק
תעודת סיום תוכנית ויניקוט בחינוך – חשיבה פסיכואנליטית ויניקוטיאנית בחינוך
התוכנית איננה תוכנית הכשרה בפסיכותרפיה
165 שעות אקדמאיות (שנתי). בכל יום לימודים יתקיימו שני שעורים תיאורטיים וסמינר הדרכה מעשית (בקבוצות קטנות). בנוסף התכנית תכלול סדנאות בין הסמסטרים, והתנסות בפרויקט אישי בשדה החינוכי.
למערכת השעות של התכנית לחצו כאן
הלימודים בתכנית ימשכו שנתיים ויתקיימו בימי ב' בין השעות 16:00-21:15
אוקטובר תשפ"ג
שנתיים – (ארבעה סמסטרים) סה"כ 165 שעות אקדמאיות לשנה.
המכללה מציעה מבחר גדול של תכניות לתואר ראשון בחינוך (B.Ed) ותעודת הוראה; הסבת אקדמאים להוראה; תכניות לתואר שני בחינוך ,(M.Ed) שבחלקן מסלול עם תזה, תואר שני ותעודת הוראה לאקדמאים (M.Teach) ; תואר ראשון ותואר שני בחינוך מוסיקלי.