למי מיועדים לימודי אוטיזם?

הקורסים מתאימים לאנשי טיפול, לאנשי חינוך ולאנשי מקצוע בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד העובדים עם תלמידים על הספקטרום האוטיסטי ולהורים לילדים על הספקטרום האוטיסטי.
מדובר בקורסים בודדים או סדרת קורסים קצרים  המקנים ידע והכשרה יישומית הניתנת על ידי מומחים בתחומים הכרחיים לעבודה עם ילדים על הספקטרום האוטיסטי.

המרצים מומחים בתחומים שונים בתוך הספקטרום האוטיסטי, כל מרצה מעביר את הקורס על פי תחום מומחיותו:

 

מטרת הקורסים לאפשר פיתוח והכשרה של הלומדים בתחום אותו בחרו.

ניתן לבחור בקורסים כקורסים בודדים או כסדרה

 

* הלימודים יתקיימו במכללת לוינסקי לחינוך בתל-אביב ובקמפוס המכללה באילת

על תוכניות הלימודים

חברות על הספקטרום – פיתוח מיומנויות חברתיות

ד"ר ענת קסירר

הקורס מתאים לאנשי טיפול, לאנשי חינוך ולאנשי מקצוע בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד העובדים עם תלמידים על הספקטרום האוטיסטי ולהורים לילדים על הספקטרום האוטיסטי

האם תלמידך או ילדך נמצא בין בני גילו אך לא מצליח להתחבר חברתית או להיכנס למשחק או לשיחה יחד עם חבריו? האם תגובותיו מתבטאות בהצקות או שהוא פשוט נותר כצופה מהצד? ייתכן שהוא מפספס קודים חברתיים והבנת סיטואציות דוגמת אמירות ציניות או סלנג מקובל? האם יכול להיות שהוא התייאש והפסיק לנסות למצוא חברים?

הקורס עוסק בהבנת סוגיות בהתפתחות חברתית ובפיתוח מיומנויות חברתיות של ילדים על הספקטרום האוטיסטי.הבנת מצבים חברתיים והשתתפות במשחק או בשיחה הם אתגרים יומיומיים לתלמידים עם אוטיזם. התערבות חברתית מותאמת לתלמיד ולבני גילו משפרת את התפקוד החברתי ואת ההתמודדות עם סיטואציות מורכבות  כמו גם את המוטיבציה שלו ואת הנאתו החברתית.

במסגרת הקורס נלמד לפתח חברויות, ללמד מיומנויות משחק ועבודה בצוות , כיצד להתפשר, לוותר, לפרגן, , כיצד ללמד את דקויות השיח כגון: הומור, אירוניה וסלנג, כל זאת תוך הבנת ההקשר למקום שהילד נמצא בו, לגילו ולהבנתו החברתית. נכיר מודלים שונים ממחקרים עדכניים לתוכניות התערבות חברתית ונתנסה בטכניקות מגוונות לעבודה חברתית.

לקורס חלק יישומי, שבו הלומדים יתנסו בבניית תוכנית התערבות קצרת מועד, לפי הנחיות וליווי של המרצה. התוכנית תיושם תוך העמקת הידע וההבנה בנושאים חברתיים לילדים עם צרכים מיוחדים ולילדים על הספקטרום האוטיסטי.


מיניות על הספקטרום –חינוך מיני ואוטיזם

יפעת גרשנוביץ

הקורס מתאים לאנשי טיפול, לאנשי חינוך ולאנשי מקצוע בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד העובדים עם תלמידים על הספקטרום האוטיסטי ולהורים לילדים על הספקטרום האוטיסטי

האם ילדך או תלמידך מראה התנהגות מינית חריגה במקומות ציבוריים? האם הוא מתפשט בפרהסיה או אינו מבין מהו אזור פרטי? האם אין הוא מבין כיצד יוצרים מערכת יחסים או קשרים אינטימיים? ייתכן ששמת לב לתסמינים דומים, אך מעולם לא טיפלת בהם בצורה מקצועית? אולי אף חששת להתערב או שהגבת לנושא בדחייה?

בקורס ננסה להבין את הרקע להתפתחות פסיכו-סקסואלית בקרב אוכלוסיות נורמטיביות, וכן את העמדות, הנורמות והכללים שאנו מורגלים בהם בהשוואה להתפתחות מינית בקרב ילדים על הרצף האוטיסטי.

מיניות אצל ילדים עם צרכים מיוחדים בכלל ואצל ילדים על הספקטרום האוטיסטי בפרט, מתפתחת בקצב אחר בהשוואה לילדים עם התפתחות תקינה. ילדים על הרצף האוטיסטי מתקשים בהפנמת נורמות הנהוגות בחברה בנושא זה והם עשויים להראות התנהגות שאינה מותאמת למקובל חברתית בגלל מאפייני הלקות ולא בהכרח בשל כוונה מינית.

בקורס נלמד גישות שונות להכנת תוכנית התערבות בנושא התנהגות מינית ונלמד על חשיבות השיח המשותף של הצוות עם ההורים ועל החשיבות לקיום דיאלוג קבוע בנושא לצורך התמודדות ותגובה נכונה של הצוות והמשפחה. כמו כן הלימודים יעסקו בנושאים הבאים:

  • התפתחות מינית אצל ילדים עם הרצף האוטיסטי
  • טיפול אינטימי בתלמיד, התמודדות עם תלמידים שאינם גמולים
  • מהו פרטי ומהו ציבורי?
  • דרכי טיפול והצבת גבולות בנושא המיניות
  • מערכות יחסים וקשרים רומנטיים
  • התמודדות של בנות על הרצף האוטיסטי עם קבלת וסת

לקורס זה חלק יישומי שבו הלומדים יתנסו בבניית תוכנית התערבות (פרטנית או קבוצתית) קצרת מועד, מאחד מהנושאים שנלמדו בקורס בהתאמה לתלמידים שלהם. לדוגמה, שינויים בגיל ההתבגרות, פרטיות, מרחקים חברתיים, התנהגות מינית מותאמת/לא מותאמת, זיהוי והתמודדות עם מצבי סיכון.


חינוך כיתה על הספקטרום – דילמות מורכבות וסוגיות מקצועיות

שחר בר-יהודה, ד"ר ענת קסירר

הקורס מיועד לאנשי מקצוע, לאנשי טיפול ולאנשי חינוך בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד העובדים עם ילדים עם תלמידים על הספקטרום האוטיסטי.

האם ההורים דרשו ממך לשנות תוכנית לימודים בכיתה ונענית לבקשתם, או שתגובתך גרמה להתלהטות? האם הצוות המקצועי שלך התנגד להטמעת תוכנית עבודה בכיתה ואפשרת להם להוביל? האם תרצה לדעת כיצד נכון לפעול עם ילד על הספקטרום האוטיסטי שהוריו מתנגדים לדבר על האבחנה? כיצד מתמודדים עם אי הסכמה בין הורים גרושים או פרודים לילד על הספקטרום האוטיסטי?

 

תוכניות הלימודים האקדמיות מזמנות דיון תיאורטי בסוגיות אתיות-מוסריות מורכבות, אך אינן מכינות מספיק את אנשי החינוך והטיפול למפגש הבלתי אמצעי עם סוגיות אלה במציאות שבה כיתת החינוך המיוחד שקופה ונתונה לבחינה ולביקורת מצד בעלי עניין המייצגים היבטים שונים. הקורס מפגיש את המשתתפים עם כמה דילמות אתיות-מוסריות מורכבות שאנשי מקצוע המחנכים ומטפלים בתלמידים עם מוגבלויות מתמודדים איתן, במטרה להקנות ידע וכלים יישומיים להתמודדות עם אותן סוגיות ולאפשר הכללה של דרכי ההתמודדות במסגרת החינוכית השקופה.

הלימודים בקורס מאפשרים דיון והעמקה בסוגיות אתיות-מוסריות-מקצועיות שאנשי מקצוע נתקלים בהן באמצעות תיאורי מקרה הלכה למעשה. הלימודים מתקיימים במרחבי סימולציה שבהם ידמו תרחישים שונים ויינתנו מענים מקצועיים מיטיבים.

כחלק מההתנסות היישומית בהתמודדות עם אותן סוגיות, יתנסו המשתתפים בקורס בתיאור סוגיה אתית-מוסרית שאיתה הם מתמודדים ובהתוויית תוכנית יישומית להתמודדות איתה במרחב החינוכי השקוף.


קריאה על הספקטרום – מאחורי המילים האותיות והצלילים

ד"ר יעל קמחי

הקורס מתאים לאנשי טיפול, לאנשי חינוך ולאנשי מקצוע בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד העובדים עם תלמידים על הספקטרום האוטיסטי ולהורים לילדים על הספקטרום האוטיסטי

האם ילדך או תלמידך מתייחס לספר כחפץ ומעלעל בדפים באופן אובססיבי? האם הוא מתעקש לקרוא ספר אחד בלבד ולא מוכן לגוון? האם הוא מתעקש רק לקרוא את המילים אך לא מחפש משמעות?

ילדים עם אוטיזם מתמודדים עם קשיים בתחום הלימודי ונחשבים לתת משיגים בתחום זה. אחד התחומים המורכבים הוא תחום האוריינות בכלל, ובעיקר הבנת הנקרא והנשמע. הקורס המוצע עוסק בניצני אוריינות (השלבים הראשונים של האוריינות) וראשית הקריאה לילדים על הספקטרום האוטיסטי.

ילדים עם התפתחות תקינה מחפשים משמעות בטקסט באופן טבעי, בשונה מילדים על הספקטרום האוטיסטי שלרוב מסתכלים על הטקסט כאתגר טכני, כשהמטרה היא לפענח את הכתוב בלי לחפש את המשמעות מאחורי הדברים.

בקורס זה נפרוס את תחום האוריינות בהתייחסות לילדים עם צרכים מיוחדים בדגש על ילדים על הרצף האוטיסטי ונפרוט את האופן שבו ניתן ללמד ילד על הרצף את ראשית הקריאה תוך התייחסות למשמעות.

נסתייע בניתוח תהליכים של הקראת סיפור, חשיפה לפעילות מעוררת מוטיבציה ומוחשית לצורך פיתוח ההבנה, נתמקד באסטרטגיית למידה שונות ובהן "קריאה חוזרת", תמיכה חזותית ועוד, כדי שהקריאה לא תישאר בבחינת נושא טכני אלא שתופק ממנה גם משמעות.

הנושאים בקורס:

  • מיומנויות אלף בית וראשית כתיבה וקריאה
  • מודעות פונולוגית – קשר בין צליל לאות
  • ידע אותיות – זיהוי ושיום אותיות
  • התפתחות כתיבה – כתיבה ילדית
  • הבנת הטקסט ולשון הספר- הבנת הנקרא והבנת הנשמע

לקורס זה חלק יישומי שבו הלומדים יתנסו בבניית תוכנית התערבות קצרת מועד, לפי הנחיות וליווי של המרצה. התוכנית תיושם תוך העמקת הידע וההבנה סביב נושאים הקשורים בראשית קריאה לילדים עם צרכים מיוחדים ולילדים על הספקטרום האוטיסטי.


הכרה בגמולים לרפורמה ולשנת שבתון

  • מורים יוכלו להגיש בקשה להכרה בשעות לפיתוח מקצועי (אופק חדש) במסלול אישי עד 45 יום לפני פתיחת התוכנית.
  • מורים בשבתון יוכלו ללמוד בתוכנית לפי תעריפי קרן ההשתלמות*.

*המורים ישלמו את יתרת שכר הלימוד לאחר קיזוז תשלום קרנות השבתון.

 

 

מומלץ להקדים להירשם, מספר המקומות מוגבל.

פתיחת התוכנית מותנית במספר מינימום נרשמים.

עיקרי התוכנית

מרכזת התוכנית

ד"ר ענת קסירר

ליווי אקדמי

ד"ר יעל קמחי

ייעוץ והרשמה

טלפון:
03-6902482
דוא"ל:
limudyhemshech@levinsky.ac.il

  • ימי לימוד במכללה

    ימי לימוד במכללה

    יום ד' 19:00-16:00 למשך שבעה מפגשים

<<יולי 2019>>
אבגדהוז
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3