תואר שני בחינוך מוזיקלי עם תעודת התמקדות בניצוח מקהלות בבית הספר ובקהילה

 על התעודה

העבודה עם מקהלה בבתי הספר ובקהילה היא ללא ספק אחת המשימות המרכזיות של המורים והמדריכים למוזיקה, המחייבת הכשרה יסודית בתחומי ידע רבים ומגוונים, מוזיקליים וחוץ-מוזיקליים.

הלימודים לקראת תעודה בהתמקדות בניצוח מקהלה יאפשרו למורים בבתי הספר ולמנצחי מקהלות ילדים, נוער ומבוגרים בכל המסגרות, שרכשו ניסיון בעבודה בשדה, להעמיק את הכשרתם בתור מנצחים.

התוכנית תתמקד הן במיומנויות הטכניות והן בהיבטים התפעוליים הנוגעים להקמה ולתפעול של מקהלה במוסדות החינוך הפורמלי והבלתי-פורמלי ובקהילה הרחבה.

לימודי בהתמקדות נוצרו מתוך הכרה שרמת הביצוע והאיכות האמנותית של המקהלות בארץ ובעולם עלתה מאוד בעשורים האחרונים. לפיכך חיוני שתהיה מסגרת ללימודי ניצוח מתקדמים עבור המבקשים להתפתח וליצור ברמה האמנותית הגבוהה ביותר.

קורסים בהתמקדות הניצוח:

תולדות המוזיקה המקהלתית (1 ש"ש)
הכרת הז'אנרים השונים ברפרטואר המקהלתי מימי הביניים ועד ימינו דרך מפגש עם יצירות המופת והמלחינים הבולטים בתקופות השונות. הקורס יכלול הכרת הסגנון והשפה המוזיקלית הווקאלית בהתאם לתקופות הנסקרות, הכרת המבנה וההרכב של הגופים המקהלתיים ועוד.

הזמר העברי (1 ש"ש)
מפגש עם השירים והמלחינים של הזמר העברי החל מתקופת העליות הראשונות ועד לשירים העבריים בימינו במגוון רחב של סגנונות והשפעות. זאת במטרה להעשיר ולגוון את הרפרטואר הניתן ליישום בעבודתו של המורה למוזיקה ומנצח המקהלה בבתי הספר ובמסגרות השונות של מערכת החינוך. מיועד גם למסלול האם.

מתודיקה של עבודה עם מקהלות ילדים ונוער (1 ש"ש)
הקורס נועד לסייע בהתמודדות עם מגוון העניינים הנוגעים להקמה, לארגון ולעבודה השוטפת של מקהלה בבית הספר (יסודי, חטיבת ביניים ותיכון) ובמסגרות החינוך הבלתי פורמלי. בין השאר יילמדו עקרונות לבחירת רפרטואר, תכנון שנתי של עבודת המקהלה, דרכים ושלבים בעבודה על שיר או יצירה, שימוש בתנועה כאמצעי לימוד, פיתוח שמיעה וסולפג' במסגרת החזרות, דרכים לשיפור ההפקה הקולית, פיתוח היכולת לשירה רב-קולית, בניית תוכנית להופעה קצרה ולקונצרט שלם, היערכות להופעה בטקסים במסגרת בית הספר ועוד.

רפרטואר של מקהלות ילדים ונוער (1 ש"ש):
מפגש עם רפרטואר עברי ולועזי מייצג של מוזיקה למקהלות ילדים ונוער המתאים לשלבים השונים של התפתחות המקהלה, ולגילים השונים, מהכיתות הנמוכות של בית הספר היסודי ועד לתיכון. הכרת יצירות המתאימות להפקה בימתית בית-ספרית המאפשרות שילוב של תנועה, מחול ומשחק, אשר עשויות להעניק חוויה משמעותית ומעשירה למשתתפים ובכך להפוך את המקהלה לגוף מרכזי ומוביל בבית הספר.

קורס מתקדם בניצוח מקהלה (2 ש"ש)
סדנה שהמשתתפים בה יהוו מקהלה אשר תשמש לתרגול ולאימון של הסטודנטים בעבודה על היצירות שיילמדו. הרפרטואר ייבחר בהתאמה למסגרות העבודה של המשתתפים מתוך רצון שכל אחד מהם יוכל להתמודד עם יצירות המתאימות למקהלה שאיתה הוא עובד (מקהלת ילדים, נוער, נערות, בוגרים, נשים, גברים וכו'). מסגרת החובות של הקורס תכלול גם הופעה בקונצרט עם אחד מגופי הביצוע של המכללה (המקהלה הקאמרית, מקהלת הסטודנטים, אנסמבלים שונים), או עם מקהלה מחוץ למכללה, שאיתה הסטודנט עובד באופן קבוע.

סוגיות מתקדמות באנליזה: יחסי הגומלין שבין מוזיקה וטקסט (1 ש"ש)
קורס זה יעסוק בשאלות יסודיות הקשורות באנליזה המוזיקלית, תוך ניתוח יצירות נבחרות מתקופת הבארוק ועד ימינו. הז'אנרים המוזיקליים שנעסוק בהם יהיו מוזיקה קלסית מערבית, מוזיקה קלה/פופולרית, מוזיקה עממית והמוזיקה למדיה, בדגש על המוזיקה במדיה החדשה. בקורס יינתן מקום גם לניתוח יצירות ווקאליות, תוך הקניית כלים להבנת יחסי הגומלין בין מוזיקה לטקסט. מיועד גם למסלול האם.

עיקרי התוכנית

ראש התוכנית

ד"ר איתן אור נוי

מזכירות סטודנטים

טלפון למתעניינים

<<יוני 2019>>
אבגדהוז
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6