תואר שני בחינוך מוזיקלי עם תעודת התמקדות בהוראת הקומפוזיציה

קומפוזיציה ממוחשבת (1 ש"ש)
בעידן הטכנולוגי העכשווי המחשב והאינטרנט ממלאים תפקיד מרכזי בכל תחומי חיינו. באמצעות תוכנות ייעודיות המחשב הפך  לכלי נגינה וירטואלי הדורש מיומנויות ייחודיות, כאלה הקושרות בין תובנות אקוסטיות, תרבותיות ואסתטיות; הרחבת הדיסציפלינה המוזיקלית מעבר לזו המסורתית ופתיחת דלת לסוגי אסתטיקה חדשים מוּנעות, בין השאר, על ידי אפשרויות טכנולוגיות. מטרת-העל של הקורס היא הקניית ידע תאורטי ומעשי בתחום הקומפוזיציה המוזיקלית, תוך יישום הלמידה בסביבה ממוחשבת. הסדנה תעשה שימוש בתוכנות תיווי עדכניות שבאמצעותן ילמדו הסטודנטים ליצור, לערוך, להדפיס מוזיקה באופן המאפשר קבלת משוב צלילי מיידי.

עיבוד ותזמור (1 ש"ש)
הקורס יעסוק בכתיבת עיבודים ותזמור להרכבים שונים, המהווים חלק מעבודתו של המנצח עם תזמורת בית הספר או הקהילה. במהלך הקורס יתורגלו מרקמים שונים המאפיינים ז'אנרים וסגנונות מוזיקליים מגוונים, ויילמדו התפקידים המאפיינים את  כל אחת מקבוצות הכלים השונות: כלי קצב, כלים הרמוניים, כלי קשת וכלי נשיפה.

מתודיקה של הוראת הקומפוזיציה (2 ש"ש)
חלקו הראשון של הקורס יעסוק בהגדרת מקומה של הוראת הקומפוזיציה במסגרת הכללית של החינוך המוזיקלי, ובקשרים שבין שיעורי הקומפוזיציה לחומרים הנלמדים ביתר שיעורי המוזיקה – תורת המוזיקה, תרבויות המוזיקה וביצוע. נשאל לשם מה זקוק תלמיד המוזיקה לשיעורי קומפוזיציה במסגרת חינוכו המוזיקלי, ננסח את מטרות התחום ונגדיר את תפקידיו של המורה לקומפוזיציה כמנחה מעורר השראה ומלווה תהליכים יצירתיים, ולא רק כאוטוריטה בעלת ידע. החלק השני של הקורס יעסוק בסקירת שדה הוראת הקומפוזיציה לילדים ולנוער. נפגוש תפיסות אסתטיות, פדגוגיות ותוכניות לימוד שונות תוך התנסות מעשית וטעימות מרפרטואר של משימות ופעילויות שניתן ליישם בכיתות הלימוד. לסיום נציע מודל הוראה גמיש שבאמצעותו יוכל המורה לבנות מערך הוראה אישי להוראת הקומפוזיציה המותאם באופן מיטבי לכישוריו ולנטיותיו המוזיקליות האישיות ולאוכלוסיית  היעד – התלמידים.

יסודות האלתור המוזיקלי  (1 ש"ש)
האלתור משמש בסיס לפיתוח החשיבה והפרקטיקה המוזיקלית היצירתית. המבנים הראשונים שאנו בוחרים בתהליך האלתור עוברים עיבוד, הרחבה ופיתוח עד הגיעם ליצירה המוגמרת. הסטודנטים בקורס יתנסו בכל שלבי היצירה, ועבודותיהם יבוצעו במהלך השיעור בכיתה.

סדנה מתקדמת בהוראת הקומפוזיציה לתלמידי תיכון (2 ש"ש)
מטרת הסדנה לתת לסטודנטים כלים תאורטיים, פדגוגיים וחווייתיים שיאפשרו להם להורות את מקצוע הקומפוזיציה במגמות המוזיקה בתיכונים ובקונסרבטוריונים ולהכשיר אותם ללוות תלמידים בתחום לקראת "רסיטל בגרות". העשייה בסדנה תהיה מורכבת מהתנסות עצמית בקומפוזיציה ומביקורי צפייה בשטח. במהלך ההתנסות העצמית הסטודנטים יצרו בעצמם במשותף יצירה מוזיקלית רב-פרקית, ווקאלית או אינסטרומנטלית, ויחוו על בשרם כ"תלמידים" את מודל היצירה השיתופית, על שלביו השונים – בחירת הנושא, חלוקת המשימות, העבודה המונחית, הקשרים המוזיקליים והאינטראקציות החברתיות שהן פועל יוצא של התהליך, ניהול החזרות, האינטראקציות עם המבצעים ועד לתוצר הסופי בדמות קונצרט או מופע מסכם של היצירה. ביקורי הצפייה ייערכו במגמות מוזיקה בבתי ספר תיכוניים כמה פעמים בשנה ויוקדשו להכרת מודל היצירה השיתופית הנהוג בהן, צפייה בשיעורי קומפוזיציה ומפגש עם מורים הפועלים בשטח.

עיקרי התוכנית

ראש התוכנית

ד"ר איתן אור נוי

מרכזת התוכנית

מזכירות סטודנטים

טלפון למתעניינים