מנהלת אבחון מת"ל

נעה מנצ'ל
דוא"ל: noamenchel@levinsky.ac.il

מזכירת המרכז

איריס סופר
דוא"ל: minad@levinsky.ac.il

מנהלת אבחון דדקטי

רוני וינברגר
דוא"ל: ronniewe@levinsky.ac.il

 


מרכז מנעד – מרכז לאבחון במכללת לוינסקי לחינוך

לקות למידה או קשיי למידה אינן מילים גסות, לא לכל התלמידים ההשתלבות בבית הספר היא חלקה. מדובר על מקרים שכיחים יחסית, המאותרים על ידי הורים לילדים או על ידי מערכת החינוך.

המקור של לקות למידה הוא נוירולוגי, אך הוא מושפע גם מסוגיות סביבתיות המתרחשות סביב הילד, כאשר ידוע  כי לקות למידה יכולה להחריף בהיעדר מענה וטיפול מתאימים.

מרכז מנעד הוקם כמרכז מחקרי לאבחון דידקטי לילדים, לנוער ואבחון מת"ל לסטודנטים. במרכז מנעד לאבחון נמצאים מאבחנים מומחים, בעלי ידע אקדמי וניסיון מקצועי עשיר, העוסקים באבחון וטיפול בילדים ונוער באופן יום יומי. מאבחנים אילו משמשים בנוסף, גם כמדריכים ומנטורים לסטודנטים לאבחון דידקטי במסגרת הפרקטיקום המוכשרים בתוכניות לאבחון דידקטי במכללת לוינסקי לחינוך.

מרכז מנעד מציע שני סוגי אבחונים:

  1. אבחון דידקטי לילדים ונוער
  2. אבחון מת"ל (מערכת תפקודי למידה) לסטודנטים

 

אבחון דידקטי | אבחון פסיכו-דידקטי לילדים ולבני נוער

פנייה לאבחון הדידקטי במרכז מנעד

האבחון הדידקטי נועד לאתר ולאפיין קשיים לימודיים ביחס לדרישות הלימודיות המצופות מהתלמיד כל פי גילו בתחומי הקריאה והכתיבה. על פי הממצאים אפשר לקבוע אם קיימת לקות למידה ולבנות תוכנית התערבות מתאימה. יש צורך לפנות לאבחון כאשר ישנם קשיים לימודיים והפער ממשיך גם לאחר שניתן סיוע לימודי. לפעמים צוות בית הספר מעלה את השאלה סביב הקושי הלימודי, ולעיתים ההורים הם אלה שמרגישים את הפער.

פנייה לאבחון פסיכו-דידקטי במרכז מנעד

אבחון פסיכו-דידקטי הוא אבחון משולב, שחלקו האחד אבחון דידקטי וחלקו השני הוא אבחון פסיכולוגי הנערך על ידי פסיכולוג ילדים ונוער מומחה בתחום.
החלק הפסיכולוגי כולל התייחסות לתפקודי אינטליגנציה ולקשיים רגשיים וחברתיים. הרחבה זו מיועדת לתלמידים שחשוב לשלול לגביהם קשיים נוספים הפוגעים בתפקוד האקדמי, ולבחון את האפשרות להרחיב את ההתאמות בדרכי ההיבחנות.

מתי נכון לשקול אבחון דידקטי:

  • כאשר קיים פער משמעותי ומתמשך בין הישגיו הלימודיים של התלמיד לבין יכולתו, למרות לימודים מסודרים והשקעה מצד התלמיד.
  • כאשר היכולת באה לידי ביטוי במקצועות מסוימים ואילו במקצועות אחרים ההישגים נמוכים באופן משמעותי ולאורך זמן, למרות סיוע הולם.
  • כאשר יש פערים משמעותיים בין הישגי התלמיד בתחום מיומנויות היסוד (קריאה, כתיבה וחשבון) לבין הישגיו בתחומים שאינם תלויים במיומנויות אלה.
  • כאשר התלמיד מגלה אותות מצוקה התנהגותיים ורגשיים המצביעים על קושי משמעותי כשהוא מתבקש לבצע מטלות לימודיות.

הרחבות לאבחונים דידקטיים במרכז אבחון מנעד באנגלית | במתמטיקה | בהפרעות קשב וריכוז MOXO

הרחבה דידקטית באנגלית

מטרת האבחון לבדוק את רמת הידע באנגלית ביחס למצופה מבני הגיל וכן לבחון את ההשלכות של לקות הלמידה על לימוד אנגלית כשפה זרה. אבחון זה בוחן את תפקודי הקריאה והכתיבה, את הבנת הנשמע וההבעה בעל פה באנגלית, וכן את רמת אוצר המילים והידע בשפה (דקדוק ותחביר).
אבחון זה נערך כהרחבה לאבחון דידקטי.

הרחבה דידקטית במתמטיקה

מטרת האבחון היא בדיקה של לקות בסיסית בתחום המתמטיקה (דיסקלקוליה). האבחון מתמקד בבדיקת יכולות החשיבה החשבונית ובוחן את יכולת תפיסת המספר (לדוגמה, משמעות סידורית, השלמת סדרות, הערכה כמותית, תפיסת שברים), את רמת הידע ביסודות המתמטיקה (לדוגמה, פעולות החשבון) ואת מיומנות התוכן (לדוגמה, פתרון בעיות, גיאומטריה) כמצופה מגיל התלמיד.
אבחון זה נערך כהרחבה לאבחון דידקטי.

אבחון הפרעות קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נוירו-התפתחותית המתבטאת בעיקר בקשיים בקשב, בחוסר ארגון, או בהיפראקטיביות ואימפולסיביות הפוגמים בתפקוד. התסמינים של ההפרעה גורמים למצוקה ולא ניתן להסביר אותם באמצעות הפרעות אחרות דומות.

במהלך אבחון דידקטי אפשר לבצע הרחבה הכוללת בדיקה ממוחשבת לקשיי קשב וריכוז, MOXO, ולהפיק בהתאם פרופיל קשבי מלא המבוסס על ביצועיו של הילד (קשב, תזמון, אימפולסיביות והיפראקטיביות).

על פי ממצאי הבדיקה ובאמצעות פענוחה על ידי המאבחן הדידקטי, אפשר להמליץ על המשך הערכה וטיפול, כולל הפנייה לרופא המומחה בתחום.

 

אבחון מת"ל (מערכת תפקודי למידה) לסטודנטים

על אבחון מת"ל (מערכת תפקודי למידה) לסטודנטים

אבחון מת"ל (מערכת תפקודי למידה) פותח על ידי המרכז הארצי לבחינות והערכה כדי לאבחן לקויות למידה בקרב מועמדים להשכלה גבוהה ובקרב סטודנטים הלומדים במסגרת.
אבחון מת"ל מיועד לצעירים שנקבע בעבר כי הם בעלי לקות למידה או הפרעת קשב וריכוז והאבחון שבידיהם אינו תקף, או לצעירים שיש להם קשיים ניכרים לפחות בתחום אחד מהתחומים האלה: קריאה, כתיבה, תפקודי שפה אחרים, חשבון, תפקודי קשב וריכוז.

למי מיועד האבחון?

אבחון מת"ל מיועד לצעירים שנקבע בעבר כי הם בעלי לקות למידה ו/או הפרעת קשב וריכוז והאבחון שבידיהם אינו תקף, או לצעירים שיש להם קשיים ניכרים לפחות בתחום אחד מהתחומים האלה: קריאה, כתיבה, תפקודי שפה אחרים, חשבון, תפקודי קשב וריכוז.

אבחון מת"ל בערבית

אבחון מועבר לפונה בשפת אימו (עברית/ערבית). במסגרת מכון האבחון 'מנעד' במכללת לוינסקי לחינוך ניתן לעשות אבחון מת"ל גם בערבית וזאת על מנת לתת מענה לסטודנטים דוברי ערבית כשפת אם.

קריטריונים להיבחנות באבחון מת"ל:

  • שליטה בעברית או בערבית ברמה של שפת-אם (במקרים מסוימים ניתן לאבחן במערכת גם עולים ותיקים ששפת אמם רוסית)
  • היעדר מוגבלות הצפויה להפריע להיבחנות באמצעות מחשב (כמו כבדות ראייה, כבדות שמיעה, בעיות מוטוריות)
  • לא נבחנו במת"ל בשלוש השנים האחרונות

שעות פעילות משרדי מנעד:

בימים ראשון עד חמישי בשעות 9:00–17:00

לפניות נא לשלוח דואר אלקטרוני.

כתובת המרכז: מכללת לוינסקי לחינוך, רח' שושנה פרסיץ 15 ת"א
מזכירות: חדר 200 א'
טלפקס: 03-6901634