מנהלת אבחון מת"ל

נעה מנצ'ל
דוא"ל: noamenchel@levinsky.ac.il

מזכירת המרכז

איריס סופר
דוא"ל: minad@levinsky.ac.il

מנהלת אבחון דדקטי

רוני וינברגר
דוא"ל: ronniewe@levinsky.ac.il

 


מרכז מנעד – מרכז לאבחון במכללת לוינסקי לחינוך

לקות למידה או קשיי למידה אינן מילים גסות, לא לכל התלמידים ההשתלבות בבית הספר היא חלקה. מדובר על מקרים שכיחים יחסית, המאותרים על ידי הורים לילדים או על ידי מערכת החינוך.

המקור של לקות למידה הוא נוירולוגי, אך הוא מושפע גם מסוגיות סביבתיות המתרחשות סביב הילד, כאשר ידוע  כי לקות למידה יכולה להחריף בהיעדר מענה וטיפול מתאימים.

מרכז מנעד הוקם כמרכז מחקרי לאבחון דידקטי לילדים, לנוער ואבחון מת"ל לסטודנטים. במרכז מנעד לאבחון נמצאים מאבחנים מומחים, בעלי ידע אקדמי וניסיון מקצועי עשיר, העוסקים באבחון וטיפול בילדים ונוער באופן יום יומי. מאבחנים אילו משמשים בנוסף, גם כמדריכים ומנטורים לסטודנטים לאבחון דידקטי במסגרת הפרקטיקום המוכשרים בתוכניות לאבחון דידקטי במכללת לוינסקי לחינוך.

מרכז מנעד מציע שני סוגי אבחונים:

  1. אבחון דידקטי לילדים ונוער
  2. אבחון מת"ל (מערכת תפקודי למידה) לסטודנטים

פניה לאבחון הדידקטי במרכז מנעד:

האבחון הדידקטי נועד במטרה לאתר קשיים לימודיים, לקויות למידה ועמידה בדרישות לימודיות כפי שמצופה מהתלמיד על פי גילו בתחומי הקריאה, הכתיבה והחשבון. יש צורך לפנות לאבחון, כאשר ישנם קשיים לימודיים, והפער ממשיך גם לאחר שניתן סיוע לימודי. לפעמים צוות בית הספר מעלה את השאלה סביב הקושי הלימודי, ולעיתים ההורים הם אלו שמרגישים את הפער.

מתי נכון לשקול אבחון דידקטי:

  • כאשר קיים פער משמעותי ומתמשך בין הישגיו הלימודיים של התלמיד לבין יכולתו, למרות לימודים מסודרים והשקעה מצד התלמיד.
  • כאשר היכולת באה לידי ביטוי במקצועות מסוימים ואילו במקצועות אחרים ההישגים נמוכים באופן משמעותי ולאורך זמן, למרות סיוע הולם.
  • כאשר יש פערים משמעותיים בין הישגי התלמיד בתחום מיומנויות היסוד (קריאה, כתיבה וחשבון) לבין הישגיו בתחומים שאינם תלויים במיומנויות אלה.
  • כאשר התלמיד מגלה אותות מצוקה התנהגותיים ורגשיים המצביעים על קושי משמעותי כשהוא מתבקש לבצע מטלות לימודיות.

על אבחון מת"ל (מערכת תפקודי למידה) לסטודנטים

אבחון מת"ל (מערכת תפקודי למידה) פותח על ידי המרכז הארצי לבחינות והערכה כדי לאבחן לקויות למידה בקרב מועמדים להשכלה גבוהה ובקרב סטודנטים הלומדים במסגרת.
אבחון מת"ל מיועד לצעירים שנקבע בעבר כי הם בעלי לקות למידה או הפרעת קשב וריכוז והאבחון שבידיהם אינו תקף, או לצעירים שיש להם קשיים ניכרים לפחות בתחום אחד מהתחומים האלה: קריאה, כתיבה, תפקודי שפה אחרים, חשבון, תפקודי קשב וריכוז.

קריטריונים להיבחנות באבחון מת"ל:

  • שליטה בעברית או בערבית ברמה של שפת-אם (במקרים מסוימים ניתן לאבחן במערכת גם עולים ותיקים ששפת אמם רוסית)
  • היעדר מוגבלות הצפויה להפריע להיבחנות באמצעות מחשב (כמו כבדות ראייה, כבדות שמיעה, בעיות מוטוריות)
  • לא נבחנו במת"ל בשלוש השנים האחרונות

שעות פעילות משרדי מנעד:

בימים ראשון עד חמישי בשעות 9:00–17:00

לפניות נא לשלוח דואר אלקטרוני.

כתובת המרכז: מכללת לוינסקי לחינוך, רח' שושנה פרסיץ 15 ת"א
מזכירות: חדר 200 א'
טלפקס: 03-6901634