23.01.2017
יום שני
14:00-12:00

יום למידה במקרא וביהדות "אמונה ואמנות"


הפקולטה הרב-תחומית
החוג למקרא והחוג למחשבת ישראל
יום למידה במקרא וביהדות
"אמונה ואמנות"
התקיים ביום שני, כ"ה בטבת תשע"ז, 23 בינואר 2017
באודיטוריום המכללה
 

 

שיתוף פעולה בין החוגים מקרא ויהדות בנושא "אמונה ואמנות"

ביום שני 23.1.17 נערך במכללה יום למידה במקרא וביהדות בנושא "אמונה ואמנות".

יום העיון נפתח בדברי ברכה של פרופ' יוסי רענן, דקן הפקולטה הרב-תחומית. פרופ' רענן הדגיש את חשיבות הלמידה החורגת מעבר לתכנית הלימודים הרגילה, שעשית גם בתקופת הכנה למבחנים. פרופ' רענן ציין את הרחבת האופקים המאפיינת את הלמידה ביום מיוחד זה ובירך על השילוב הפורה בין החוגים.

ראשונת המרצות ביום העיון הייתה ד"ר גלי דינור, ראשת החוג למקרא במכללה. ד"ר דינור ייחדה את דבריה לדמותו של אברהם, אביר האמונה. ד"ר דינור הציגה ניתוח מעמיק, מקורי ורחב יריעה של סיפורי אברהם אבינו. היא דנה בפרקים המתארים את לכתו של אברהם מחרן לארץ ישראל, תיארה את התמודדותו עם האל בפרשת סדום והפליאה לנתח את סיפור עקידת יצחק. ד"ר דינור הציגה את השילוב המופלא בין תוכן לצורה המתקיים בפרקי מקרא אלה והסבירה את המסרים הטמונים באותם פרקים, הבונים את דמותו של אברהם כ״אביר האמונה״.
יום הלמידה המשיך במפגש מלבב ומרתק עם האמן אילי גורליצקי. בצד פעילותו כאיש תאטרון, שחקן, זמר ואיש טלוויזיה, התמחה אילי גורליצקי בחקר הפילוסופיה היהודית ופרסם שני ספרים מעולים בתחום זה: "הסוד הכמוס – הרמב״ם וידידו אבן רושד", וכן: "טהירו" – העוסק בקשר בין ברוך שפינוזה לבין תורת הקבלה. ד"ר גתית הולצמן שוחחה עם אילי גורליצקי על דרכו אל הפילוסופיה ואל היהדות, ועל הקשר המיוחד בין הפעילות האמנותית למחקר אינטלקטואלי המתגלם באישיותו. גורליצקי תיאר את המפגש בין גדול הפילוסופים היהודיים – הרמב״ם, לגדול ההוגים המוסלמים – אבן רושד. הוא ציין כי מפגש זה מהווה דגם לשיח פורה וחיובי בין היהדות לאיסלאם בכלל, וכן מלמד על חשיבות ההעמקה בשורשי המסורות הדתיות השונות.
בחלקו השני של יום הלמידה התארחה הפייטנית והזמרת המחוננת גילה בשארי, אשר הדהימה את הנוכחים בשירה וירטואזית של פיוטי ר' שלום שבזי. ד"ר אור מרגלית הקדים דברי מבוא שבהם תיאר את קורות חייו של שבזי והכניס את הנוכחים לנבכי שירתו המורכבת. גילה בשארי שיתפה את הנוכחים בתיאור דרכה אל עולם הפיוט שהינו גברי בעיקרו, וחלקה שבחים לאביה מורה שלימד אותה שירה סבוכה זאת. ד"ר אור מרגלית וגילה בשארי הנחו את המשתתפים בשירה משותפת, וכך יכלו כל הנוכחים לטעום ולהתנסות בשירה אצילית, מרוממת ומהנה מאוד.

P70123-143827-s

Mikra-23-1-17-inv

 
 


להוספת האירוע ליומן
iCal
0