04.01.2018
יום חמישי
11:30-10:00
קמפוס תל אביב

סדנת מייקרס: למידה דרך בנייה, גב' רונית הלוי וד"ר עינת גיל


סדנת מייקרס: למידה דרך בנייה, גב' רונית הלוי וד"ר עינת גיל

ביום חמישי 4.1.2018 בשעות 11:30-10:00 ו- 13:00-11:30 בחדר האומנות

היחידה לחדשנות במרכז להוראה חדשנית ומיטבית מציעה מגוון של סדנאות בנושאים שונים. במסגרת זו נערכו שתי סדנאות בנושא מייקרס (Makers), שהיו סדנאות מבוא לעולם רוחש עשייה ולמידה. מייקרס (Makers) היא אחת ממגמות החדשנות המובילות כיום בעולם החינוך עם מרחבי  Fablabsודומיהם בקהילות שונות. מייקינג (Making) היא מסוגלות יצירתית ועשייה רב-תחומית בעולם האמיתי, תוך אינטראקציה עם מגוון חומרים וכלים.

ההשתתפות הערה של מרצים וסטודנטים חיזקה את תפיסתנו, שתפיסה פדגוגית זו מעוררת עניין רב. למרות מזג האוויר הגשום, התייצבו לסדנה הראשונה מרצים, מנחים פדגוגים וסטודנטית סקרנית. בסדנה השנייה שמחנו לארח סטודנטיות ממגוון תוכניות לימוד והתרגשנו מנוכחותו של גדליהו, מנהל תיכון למלאכה ומרצה בדימוס, שלמרות שכבר פרש לגמלאות גילה חריצות ועניין בתכני הסדנה. בתחילה תוכננה סדנה אחת בת שלוש שעות, אך עקב מספר רב ומשמח של נרשמים נאלצנו לקצר אותה ולחלק אותה לשני חלקים.

הסדנה נפתחה באתגר שמקורו בסיפור באפריקה: כיצד אפשר להעביר מים ממקום גבוה למקום נמוך תוך איבוד נוזלים מינימלי? לרשות כל קבוצה עמד מספר קצוב של פריטים וחומרים זמינים, לדוגמה שתי כוסות חד פעמיות, שני שדכנים, גומיות, שני קיסמים גדולים ובלון. הפעילות תוכננה להיות בחצר, אולם מזג האוויר הסגרירי אילץ חשיבה על פתרון חלופי, ובהלימה לגישת המייקרס, שמעודדת יצירתיות ופתרון בעיות, מתחה רונית הלוי, מדריכה פדגוגית ומנחת הסדנה, שני חוטים בשיפוע במסדרון. למשתתפים בקבוצות ניתנו הנחיות: להתוודע לחומרים, לתכנן ולצייר את התכנון ולהעלותו ל-Padlet – פלטפורמה שיתופית. רק אז ניתן היה לנסות את אב-הטיפוס על החוט המשופע במסדרון.

למידה זו שמבוססת על אתגרים והתנסות הייתה החלק הראשון של הסדנה. היא לוותה בניסוי וטעייה, בשיתוף פעולה, בשימוש במושגים מדעיים וטכנולוגיים (מהירות, חיכוך, יציבות, תכונות החומרים) וכל זאת לצד תסכול והנאה.

בחלקה השני של הסדנה הציגה רונית את הדרכים שבהן ניתן לשלב בהוראה את העקרונות הפדגוגיים הייחודים לגישה חינוכית זו, תוך גיוון דרכי ההנחיה באמצעות יצירה ובנייה Hands-On.
עוד למדנו על תנועת המייקרס בכלל, על האידאל שבה השואף לתיקון עולם באופן פתוח ושיתופי, על מרחבים קיימים בבתי ספר, על מקורות זמינים ברשת ועוד. היה מרתק ומהנה במיוחד, ותגובת כל המשתתפים הייתה רצון להמשך, ללמוד לתרגם התנסות זו לפעילויות ישימות בתחומי תוכן שונים ובקבוצות גיל שונות הרלוונטיים למשתתפים, שהגיעו ממגוון תוכניות ותחומי דעת: ספרות, מדעים, מתמטיקה, אומנות, חינוך לגיל הרך, לבית הספר העל-יסודי, לבית הספר היסודי וחינוך מיוחד.

ומה מתוכנן בעתיד? אנו ביחידה לחדשנות שבמרכז להוראה חדשנית ומיטבית שואפים לטפח גישות הוראה ולמידה חדשניות, המייקרס בכללן, וליצור הזדמנויות רבות יותר עבורן. אחד מהחדרים במרחבי הלמידה העתידיים שיפעלו במכללה בסמסטר ב' מתוכנן להיות עם זיקה למייקרס, כך שהמשך עוד יבוא.

 

לאלבום התמונות המלא >>


    

 


להוספת האירוע ליומן
iCal
0