"רובוטים במקום מורים"

כתבה על רובוטים ככלי עזר ללימוד מתמטיקה לתלמידים על הספקטרום האוטיסטי.
לירן חוג'אינוב – מראיין את ד"ר ענת בודיניוק בוץ, בבית הספר גיל בת"א. שיתוף פעולה בין בית הספר למכללת לוינסקי לחינוך.

"כאן 11", 3.1.2019

 

תמלול:

רומי נוימרק : עכשיו להתקדמות כחול-לבן. בפעם הראשונה רובוטים מלמדים חשבון מתמטיקה תלמידים שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי, על הרצף. זה מיזם שפיתחו סטודנטים לחינוך. בינתיים נראה שהניסיון שלהם מצליח. כתבנו לענייני חינוך לירן כוג'הינוף , יצא לבדוק איך זה בדיוק עובד.
– מה התשובה עשר פחות תשע?
– אחד.
– יפה. אתה יורד כלפי מטה, שמאלה למספר אחת.
– יפה מאוד.
לירן כוג'הינוף : כשמערכת החינוך התקדמה לשימוש נרחב בטכנולוגיה,
– יופי.
לירן כוג'הינוף : ילדי החינוך המיוחד נשארו מאחור.
– כמה .. יש לך פה?
לירן כוג'הינוף : שיתוף פעולה בין מכללת לוינסקי לחינוך לבית הספר גיל בתל אביב, הוליד מיזם ללימודי מתמטיקה באמצעות רובוטים.
– עכשיו מה אתה רוצה לקנות?
תום סידי : שחמט.
– שחמט? כמה הוא עולה?
תום סידי : הוא עולה מאה שמונים ותשע.
– יופי. איזה שטר תוכל לתת?
– מעולה. מעולה. אתה אלוף.
ד"ר ענת בודניוק בוץ : יש לנו מצד אחד טכנולוגיה חדשנית, ואנחנו רואים במחקרים שיש קשר ישיר שמאפשר במיוחד לאוכלוסיה על הרצף האוטיסטי לבנות קשר כל כך טוב, מדוע לא לקחת את זה לעבר הפדגוגיה? זה החינוך בעצם של המחר.
– עוד, עוד, קדימה, קדימה. יאהה,
– יופי. כמה הפלת?
– עשר.
– מצוין. איזה מטבע מתאים?
– עשר, אה, של חמש. זה עשר.
– מצוין.
לירן כוג'הינוף : הרובוט הוא כדור בעל חיישנים שיכול לנוע על הקרקע וגם במים, מופעל באמצעות יישומון באייפד. דרכו ניתן ללמוד בשלוש רמות, למידת מספרים, עד לרמה הגבוהה ביותר של כתיבת קוד שמאפשר לתלמיד לתכנת בעצמו צורות גאומטריות.
– אני לומד על כסף.
שירה מונטה : נכון. מה, מה, למה זה חשוב ללמוד את זה?
– כי צריך לקנות.
שירה מונטה : נכון. מה אתה אוהב לקנות?
– מה?
שירה מונטה : מה אתה אוהב לקנות? איזה דברים אתה רוצה לקנות?
– אה, פלטים של די ג'יי,
דן אשכנזי : תלמיד שבהתחלה היה חשש מאוד גדול שהוא לא ישתף פעולה והוא לא ירצה לקחת בזה חלק,
שירה מונטה : יופי.
דן אשכנזי : כי זה מתמטיקה וזה חשבון, וקשה לו לשבת לטווח ארוך, ודווקא הוא מכל התלמידים לוקח בזה חלק ועושה תרגילים.
– עוד, עוד, עוד, עוד
– לאן הגעת?
– לארבעים וחמש.
– מצוין.
לירן כוג'הינוף : מדובר במיזם שנבחן בפעם הראשונה בקרב תלמידים על הספקטרום האוטיסטי.
נורית אבני שפירא : אנחנו בהחלט רואים תלמידים שהיה להם קשה לעבוד עם דפי עבודה, ובאמצעות הרובוט כן מצליחים לפתור בעיות מילוליות, לפתור תרגיל חשבוני. תרגיל במרחב. בהחלט רואים את התוצאות.
– שלוש.
– שלוש? נהדר. עשית,
לירן כוג'הינוף : הרובוטים משוכללים, אך האמצעים שבאמצעותם הם פועלים פשוטים למדי. את הכל המציאו הסטודנטים.
ד"ר ענת בודניוק בוץ : לא היו לנו ממש פעילויות כתובות. פשוט בנינו אותם בחומרים הכי זמינים שלנו של הסביבה, והפכנו את המתמטיקה למתמטיקה שימושית של חיי היום יום. וזה מה שחשוב, וזה מה שהתלמידים שלנו זקוקים.
– אני שולט ברובוט הנכון.
לירן כוג'הינוף : בעקבות ההצלחה הכוונה היא להרחיב את המיזם לבית ספר נוסף שבו תלמידים בעלי שיתוק מוחין.
– כל הכבוד אבי.