דר אלון וסרמן

ד"ר אלון וסרמן

Alon Wasserman PhD.

Lectures on wide variety of Psychology and Psychotherapy courses. 
Founder of "Haverim" – Group Psychotherapy for children and youth

alon.wasserman@l-w.ac.il


נוירופסיכולוג שיקומי, מרצה לפסיכולוגיה במחלקה לחינוך במרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט ומנהל מקצועי של "חברים" – טיפול בקבוצה לילדים ונוער. הטיפול מתמקד בסיוע לילדים להסתגל לסביבתם החברתית ולשפר את התנהלותם הבין־אישית באמצעות עבודה טיפולית איתם ועם הוריהם וכן באמצעות קשר שוטף עם הצוותים החינוכיים בבתי הספר. מומחיותו הטיפולית והמחקרית בתחום החברתי אצל ילדים ובני נוער.
בעבר מרצה באוניברסיטת חיפה, באוניברסיטת בן־גוריון ובמכללת קיי.

Rehabilitation Psychologist and Neuropsychologist, Group Therapists, Lecturer in psychology in the Department of Education at the Levinsky-Wingate Academic Center, and professional director of "Friends" – a group therapy program for children and adolescents. The therapy focuses on helping children adapt to their social environment and improve their interpersonal behavior through therapeutic work with them and their parents, as well as through ongoing communication with educational staff in schools. His expertise is in the therapeutic and research fields related to social issues in children and adolescents.
Previously, he lectured at the University of Haifa, Ben-Gurion University, and Kaye Academic College.

 

רשימת פרסומים (מבחר):

וסרמן, א' (2025). חקר מקרה – טיפול פסיכולוגי בקבוצה לילדות, לילדים ולנוער החווים קושי חברתי מתמשך: גישה מערכתית הכוללת את ההורים ואת הצוות החינוכי. חוקרים@צוותי חינוך-הורים, 3, 136-128.
וסרמן, א' (2015). טיפול פסיכולוגי בעזרת כלב. חיות וחברה, 52, 52-45.

גנדלמן, ע., שפירו-פבלובסקי, א., ווסרמן, א' (2013). טיפול רגשי הנעזר בבעלי חיים בישראל: מבט על המקצוע ועל זהותם המקצועית של המטפלים. חיות וחברה, 47, 31-16.

וסרמן, א' (2009). שילוב כלבים בתהליך השיקומי של אנשים לאחר פגיעה מוחית טראומטית. חיות וחברה, 40, 16-11.

וסרמן, א' (2008). "הגורילות שלימדו אותי להיות בת תרבות": חיות ובניית קשרי שייכות בעקבות קשר מיוחד עם גורילות בשבי. חיות וחברה, 35, 38-28.

וסרמן, א' (2007). הכלב בהקשר המשפחתי-חברתי. חיות וחברה, 33, 53-47.

Netanel Zingboim & Alon Wasserman (2025) When Your Heart Goes Out to the Child: Reflections on Therapist-Initiated Termination of Treatment in Child and Youth Therapy Groups, International Journal of Group Psychotherapy, DOI: 10.1080/00207284.2025.2526330

Vakil, E., Wasserman, A., & Tibon, R. (2018). Development of perceptual and conceptual Memory in explicit and implicit memory systems. Journal of Applied Developmental Psychology, 57, 16-23.

Wasserman, A. (2011). Dog’s best friend. PsycCRITIQUES, 56(2). 

https://doi.org/ 10.1037/a0022163

Lev-Bendov, S., Lejzen, M., Kasirer-Izraely, H., & Wasserman, A. (2010). The assents of the diverse setting modalities in AAT, and the need for a unifying model. Conference Handbook of the IAHAIO, Stockholm, 2010 (p. 89).

Wasserman, A., (2005). Post Traumatic Patients and the Therapy Dog. (Conference in Stockholm, Sweden): http://www.skk.se/projekt/HundForLivet/hfl_pgm.htm 

Wasserman, A., (2004). Terror Attack Victims: The Rehabilitation Process of Post Traumatic  Patients with the Aid of a Therapy Dog. Conference Handbook of the IAHAIO, Glasgow, 2004 (p. 43). 

Wasserman, A., (2003). The Collaboration of Therapy and Service Dogs in the Rehabilitation Process of People with Brain Damage. Conference Handbook of the Delta Society, Seattle, 2003 (pp. 128-135). 

Vakil, E. & Wasserman, A. (2004). The development of perceptual and conceptual memory in different memory systems. Presented at the Joint Meeting of the Australian Society for the Study of Brain Impairment and the International Neuropsychological Society in Brisbane, Australia. 

Hoofien, D., Wasserman, A., Mimran, J., Palmer, H., and Winocur, G., (2002). The relative efficacy of attention and memory training in patients with TBI. Journal of the International Neuropsychological Society, 8, 289. 

Cohen, A., Wasserman, A., and Soroker, N., (1997). Learning spatial sequences in unilateral neglect. Psychological Research, 60, 42-52.