לקויות למידה

מומחה בלקויות למידה: להעניק הזדמנות שווה

בעשור האחרון זינק מספר הילדים המאובחנים כבעלי לקויות למידה. התוכנית להכשרת מומחה במכללת לוינסקי לחינוך מאפשרת לכם לרכוש התמחות מיוחדת בהוראה מותאמת ולחולל שינוי משמעותי בחיי הילדים

שלא כבעבר, קשיי הלמידה והריכוז הפכו להיות בני טיפול, ובמציאות שבה אחד מכל שבעה ילדים מאובחן עם לקויות למידה, הוראה מתקנת היא תחום מבוקש ונדרש. אם אתם מאמינים בהזדמנות שווה לכל הילדים ורוצים לעזור ללקויי הלמידה, או אם אתם הורים לילדים שאובחנו כבעלי לקויות למידה ומעוניינים להבין איך לקדם אותם בבית-הספר ובבית, התוכנית להכשרת מומחה בלקויות למידה במכללת לוינסקי היא בדיוק בשבילכם.

על אף שאין נתונים מדויקים על שכיחות לקויות הלמידה, אחד האומדנים המוכרים והמקובלים בארץ ובעולם מלמד כי 10%–15% מהתלמידים הם לקויי למידה. המשמעות היא שכרבע מיליון מהתלמידים במערכת החינוך בישראל מתקשים בקריאה, כתיבה או פעולות חשבוניות, קושי בקשב וריכוז וקשיים ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות. לפיכך שהדרישה למומחים בתחום ההוראה המתקנת הופכת את המומחים למבוקשים מאוד.

לקויות למידה

הדרישה למומחים בתחום ההוראה המתקנת הופכת את המומחים למבוקשים מאוד. צילום: בנק תמונות

מהי הוראה מתקנת?

הוראה מתקנת או מותאמת היא הדרך להתאים תוכנית לימודים באופן פרטני לכל ילד, הנגזרת מיכולותיו וחוזקותיו. היא מכוונת ישירות לצורכי הילד וקשייו ומסייעת לבעלי לקויות למידה לייעל יכולות למידה וחשיבה, לשפר את ביצועיהם והישגיהם בבית הספר, לעמוד במשימות שונות ולהשתלב במערכת החינוך ובחברה. ההוראה המתקנת עוסקת בעיקר בתחומי הקריאה, הכתיבה והחשיבה המתמטית, והיא מאפשרת לילדים בעלי לקויות למידה לרכוש כלים להתמודדות טובה יותר עם האתגרים שמציבה בפניהם מערכת החינוך.

"לקות למידה היא אמנם מולדת, אך ההתמודדות עמה יכולה להיות אחרת", אומרת טובה כץ, מרכזת התוכנית להכשרת מומחה בלקויות למידה במכללת לוינסקי, והיא מוסיפה: "לקות למידה איננה חולפת, אבל כשמטפלים בה נכון, אפשר לשפר תפקוד ולחולל שינוי משמעותי בחיי הילדים. ההבנה והמודעות למאפיינים השונים של הלקויות וסגנונות הלמידה המגוונים, מראים שאף על פי שההתמודדות עם לקויות למידה היא מורכבת, ניתן לעשות הרבה על מנת לטפל ולהקנות כלים".

המושג הוראה מתקנת קיים כבר למעלה מ-40 שנה, אך שיטות הלימוד שנוצרו בשנים האחרונות באות לתת מענה לבעיות עכשוויות, כמו הכרה בלקויות למידה, תפקוד וקשיי קשב וריכוז. מחקרים מראים כי בעשור האחרון זינק מספר הילדים המאובחנים כמעט פי שניים.

לפרטים נוספים אודות הוראה מתקנת לחצו כאן >>

תוכנית ממוקדת ויישומית המחוברת לשטח

דווקא בשל הגידול במספר הילדים המאובחנים כלקויי למידה, התוכנית להכשרת מומחה בלקויות למידה במכללת לוינסקי היא בגדר הכרח, ולא רק לאלו המעוניינים לעסוק בהוראה. היא מהווה תהליך הכשרה שיאפשר להבין את המשמעות של המושג 'הוראה מתקנת', לעמוד על המאפיינים של הילדים ולשנות את דרכי העבודה", אומרת טובה כץ.

התוכנית להכשרת מומחה בלקויות למידה בלוינסקי כוללת שלושה קורסים ממוקדים ויישומיים בהוראה מותאמת המתמקדת בקריאה, כתיבה וחשבון ובהעשרה בתחומי הלקויות השונות. היא מאפשרת לרכוש ידע תאורטי עדכני בנושא לקויות למידה, להכיר גישות ושיטות להוראה מתקנת בקריאה ובכתיבה, לפתח ראייה אינטגרטיבית המשלבת תשתית תאורטית וכלים מעשיים ולרכוש אסטרטגיות למידה כדי לעקוף את קשיי הלמידה. הקורסים בתוכנית משלבים בין תאוריה למעשה, ושמים דגש על לימוד יישומי המחובר מאוד לשטח ועונה על הצרכים של הילדים עם ליקויי הלמידה.

לראות את הטוב והחיובי שבילד

בוגרי התוכנית של מכללת לוינסקי הם אנשי חינוך ומורים, יועצים, פסיכולוגים והורים. במהלך הלימודים הם רוכשים שפע של כלים פרקטיים כדי לעזור לילדים לקבל הזדמנות שווה, וכבוגרי התוכנית הם ידעו להתאים לכל אחד את הכלים ההולמים את צרכיו ויכולותיו.

אחת מהבוגרות היא מלי זר, שבנה הצעיר אובחן בטעות כסובל מלקות התפתחותית נרחבת. היא הגיעה לתוכנית להכשרת מומחה בלקויות למידה בלוינסקי לאחר שכבר החלה ללמוד חלק משיטות הטיפול בעצמה – כדי לעזור לבנה ולהיות שותפה מלאה לתהליך הטיפול בו. "לאורך השנים הוסמכתי כמטפלת, מאמנת אישית ויועצת משפחתית, ומה שהיה חסר לי היו לימודי הוראה מתקנת", היא מספרת על הנסיבות שהביאו אותה ללמוד בתוכנית בלוינסקי. כבוגרת התוכנית, מלי היא היום גם מומחית בלקויות למידה ובעלת קליניקה ברמת-גן.

"כבר בשיעור הראשון הלימודים שבו את לבי, כשלמדנו שצריך לראות קודם כול את הטוב והחיובי שבילדים, ומשם להעצים אותם", היא אומרת. "ולאחר מכן, לכל אורך התוכנית קיבלתי כלים יישומיים לביצוע, טכניקות יעילות וטיפים חכמים שפשוט עובדים. התוכנית כולה מגיעה מהשטח, ולכן לומדים איך ליישם את התאוריות. איך לקחת אותן ולהשתמש ביצירתיות ובחשיבה מחוץ לקופסה, שכל כך חשובות בעבודה עם ילדים, ולהביא לתוצאות. אני זוכרת שכל מה שלמדנו הייתי מיישמת מיד, וגם היום אני משתמשת בכלים שלמדתי בתוכנית עם הילדים שמגיעים אליי לטיפול".

 

רוצים לקבל פרטים נוספים? לחצו כאן >>

 

לקויות למידה