החונכות התמסדה בשנים האחרונות כחלק משלב הכניסה להוראה והיא אף מהווה רכיב במשכורתו של עובד ההוראה העוסק בתחום. כדי להעמיק את עבודת החונכות מהבחינה התיאורטית ומהבחינה הפרקטית, מרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט שמחה להציע לך להשתתף בקורס הכשרה לחונכים ומלווים בהנחיית אנשי מקצוע מתחום המנטורינג במסגרת לימודי תעודה וחינוך.
הקורס דו-שלבי ויתפרס על פני שנתיים בהיקף כולל של 60 ש"ש (30 ש"ש בכל שנה).
היקף הקורס: 30 שעות
מזכה באישור חניכה וליווי (המהווה בסיס להמשך ההכשרה בתחום לשלב ב ולתעודת חונך ומלווה מוסמך). הקורס מוכר במסגרת מתווה ההתפתחות המקצועית של אופק חדש ועוז לתמורה לצורך צבירת שעות לקידום בדרגה.
הקריטריונים הנדרשים להשתתפות בקורס החונך והמלווה:
הקורס מתמקד בפיתוח תפיסת זהות מקצועית של חונך ומלווה: מחונכות אינטואיטיבית לחונכות מושכלת ומובנית.
הנושאים העיקריים בקורס:
א. חניכה בהקשר לכניסה להוראה.
ב. פיתוח תפיסת תפקיד "חונך"/"מלווה" ומשמעותה בתהליכי הקליטה וההשתלבות של עובד ההוראה החדש במערכת החינוך:
ג. הכשרה להערכת מתמחים – תהליך ההערכה בשנת ההתמחות והיכרות עם הכלי להערכת מתמחים. מורכבות ההערכה ופיתוח מיומנויות הערכה מיטביות.
שגרות ודרכי העבודה של החונך והמלווה: תיאום ציפיות, עריכת חוזה לעבודה, מתווה תכניות עבודה (ניסוח והכנת תכניות עבודה לחונכות וליווי), המפגש הבין-אישי: יצירת שיח, קשב, אמפתיה, תצפיות, תיעוד, רפלקטיביות, ניהול שיחת משוב.
מבנה הקורס:
10 מפגשים אחת לשלושה שבועות לאורך כל השנה בסביבות למידה שונות ובהרכב משתתפים מגוון.
הימים והשעות יתפרסמו בנפרד.
דרישות הקורס:
בניית תיק חונכות/ליווי לאורך השנה בהתאם לכלים שיילמדו בקורס.
בחינה רפלקסיבית של יישום כלי חונכות וליווי בהתנסות מעשית ותיעודם באופן מקצועי ויצירתי.
עלות קורס שלב א': 65 ש"ח
אופן ההערכה:
השתתפות פעילה במפגשים 20%
עבודה רציפה באתר הקורס במודל המכללה 20%
עבודת סיכום 60%
בחממות
מפגשים משותפים לחשיפת המפקחים, המנהלים והסגנים לכניסה להוראה ולעבודת החונכות עם המתמחים, המורים החדשים.
בשאלות ובירורים נוספים אפשר לפנות לדפנה בטלפון: 03-6901537 או בדוא"ל: dafnat@l-w.ac.il
יעסוק בפיתוח תפיסת התפקיד וזהותו האישית המקצועית של החונך והמלווה. תפקיד החונכות בפיתוח קליטה מיטבית במוסדות החינוך והרחבת פרקטיקות החניכה: עבודה מבוססת עדויות וייצוגים, שאילת שאלות בניתוחי אירועים ובניית זהות מקצועית של עובד הוראה חדש.
הקריטריונים הנדרשים להשתתפות בקורס:
הקורס מתמקד בהבניית תפיסת הזהות המקצועית של החונך והמלווה כמוביל תהליך קליטה מיטבי: מי אני, החונך הטוב, המקדם תהליך קליטה מיטבי?
הנושאים העיקריים בקורס:
א. תפיסת תפקיד החונכות והליווי בתהליך הכשרת המתמחה והמורה החדש, מיצוב החונך מנקודת מבט של המתמחה/המורה החדש, הצוות החינוכי והסביבה המקצועית, השפעתו של החונך על תהליך הקליטה והמערכת החינוכית.
ב. דואליות, דילמות וקונפליקטים בתהליך החונכות: בין תמיכה להערכה, בין תלות לאוטונומיה ובין מחויבות למתמחה/למורה החדש ולמערכת הבית ספרית.
ג. פיתוח כישורי הדרכה והנחיה בדגש על:
ד. חונכות מיטבית מהי? הערכת עבודת החונכות ותרומתה לחונך.
ה. היכרות עם מודלים של חונכות והבניית מודל חונכות אישי.
מבנה הקורס:
10 מפגשים אחת לשלושה שבועות לאורך כל השנה, חלקם בסביבות למידה שונות ובהרכב משתתפים מגוון. הימים והשעות יתפרסמו בנפרד.
דרישות הקורס:
עלות קורס שלב ב': 65 ש"ח
אופן ההערכה:
השתתפות פעילה במפגשים 20%
עבודה רציפה באתר הקורס במודל המכללה 20%
עבודת סיכום 60%
בחממות
מפגשים משותפים עם המפקחים, המנהלים והסגנים ועם משתלמי הקורס שלב א.
בסוף שנה"ל מפגשים בהשתתפות נציגי הרשות, הפיקוח, מנהלים וסגנים, המתמחים, החדשים והחונכים והמלווים משלב א.
המכללה מציעה מבחר גדול של תכניות לתואר ראשון בחינוך (B.Ed) ותעודת הוראה; הסבת אקדמאים להוראה; תכניות לתואר שני בחינוך ,(M.Ed) שבחלקן מסלול עם תזה, תואר שני ותעודת הוראה לאקדמאים (M.Teach) ; תואר ראשון ותואר שני בחינוך מוסיקלי.