אבחון דידקטי

כל מה שרציתם לדעת על אבחון דידקטי ולא היה לכם את מי לשאול

בישראל פונים לאבחון מדי שנה יותר ויותר ילדים ובני נוער כדי לבדוק אם קשייהם בלימודים נעוצים בלקויות למידה. מדוע צמחו ממדי התופעה? איך מאבחנים? מה בודקים באבחון? ואיך אפשר לעזור לתלמידים להתגבר על הקשיים ולהתמודד עם הלימודים? מכללת לוינסקי לחינוך מציעה תוכנית להכשרת מאבחנים דידקטיים שמתמחים בדיוק בסוגיות הללו

 

מחקרים מראים כי בשנים האחרונות זינק מספר הילדים המאובחנים. לפי פרסומים שונים, כיום כ- 15% מהתלמידים הם לקויי למידה, כלומר: אחד מכל 7 ילדים. זהו נתון שהכפיל עצמו בעשור האחרון, והוא גם גבוה יותר מהממוצע במדינות ה- OECD.

איך נוצר המצב שכל כך הרבה ילדים בישראל פונים לאבחון ו/או מאובחנים כסובלים מלקויות למידה? לכך כמה הסברים: ראשית, הפתיחות החברתית והעלייה במודעות לקיומם של ליקויי למידה העלו מאוד את ממדי התופעה. אם בעבר נהגו לייחס לתלמידים שהתקשו בלימודים תכונות של עצלנות או חוסר רצון ללמוד, היום מבינים שישנם גורמים רבים המקשים על הילדים להתרכז בשיעור ולהצליח בלימודים. שנית, ההכרה במגוון אפשרויות הטיפול העומדות לסיועה של מערכת החינוך הובילה בין השאר לכך שיותר ילדים מופנים לאבחון, ובהתאם לכך עלה מספרם של הילדים המאובחנים. חלק מן החוקרים מייחסים את קשיי הריכוז והלמידה למדיה האלקטרונית ולעודף הגירויים שמקיפים היום את הילדים.

אבחון דידקטי

מחקרים מראים כי בשנים האחרונות זינק מספר הילדים המאובחנים. צילום: בנק תמונות

 

מהו אבחון דידקטי?

למרות המחלוקות בנוגע לשכיחות לקויות הלמידה באוכלוסייה ולגורמים להן, על דבר אחד אין עוררין: אבחון דידקטי הוא אחד הצעדים הראשונים והחשובים ביותר שיש לבצע כדי לסייע לילדים ולהוריהם להתמודד עם הקשיים בלימודים. מטרתו של האבחון היא לזהות את קשיי הלמידה הייחודיים הפוגעים בביצועים של התלמיד ולהתאים תוכנית טיפול המתאימה לו. "האבחון הדידקטי בודק יכולות קוגניטיביות, כמו זיכרון, חשיבה ועיבוד מידע, לצד תפקודי למידה, דוגמת תהליכי קריאה וכתיבה וחשבון", אומרת יהודית אברהמי, מומחית בעלת שם בתחום ההוראה המתקנת, המרכזת את תוכנית האבחון הדידקטי במכללת לוינסקי. "חלק משמעותינוסף באבחוןהוא לבחון את התנהגות התלמיד, את המיומנויות והמנגנונים הנמצאים בבסיס הלמידה, וכן את הדרכים והאסטרטגיות שבהן הוא משתמש ללמידה והיעילות שלהן", היא מסבירה.

יעדו המרכזי של האבחון הדידקטי הוא לאתר ולזהות את הקשיים של הנבדק אך גם את החוזקות שלו, לחקור את הגורמים לקשיים שלו ולקבוע אם הם מהווים אינדיקציה ללקות למידה. לצורך כך מבוסס האבחון על שורה של מבדקים, הבוחנים את כל תחומי הלמידה השונים: שטף הקריאה, הבנת הנקרא, קצב הכתיבה וכתב היד, חשיבה מתמטית, תפקודי הזיכרון והשפה, סגנון העבודה, ארגון הלמידה ועוד. תהליך האבחון נעשה לרוב במכונים ייעודיים בידי מאבחן דידקטי, שהוא איש מקצוע מתחום החינוך וההוראה. עליו להיות בעל תואר אקדמי בחינוך ובעל תעודה המסמיכה אותו להיות מאבחן דידקטי.

 

למידע נוסף על אבחון דידקטי לחצי כאן >>

תוכנית עבודה טיפולית והוראה מתקנת

יעד מרכזי נוסף באבחון הדידקטי הוא בניית תוכנית עבודה לטיפול המותאמת לממצאי האבחון ולצרכים הייחודיים של התלמיד. תוכנית זו כוללת דרכי הוראה המותאמות באופן אישי לילד ומתייחסות למערכת שבה הוא נמצא. "הערך של ממצאי האבחון הדידקטי בא לידי ביטוי לא רק באיתור תחומי החוזק והקשיים של התלמיד, אלא גם בבניית תוכנית טיפולית המתאימה לו", אומרת אברהמי, ומוסיפה: "הייחוד של המאבחן הדידקטי, לעומת הפסיכולוג, לדוגמה, הוא שהמיקוד באבחון הוא בהכנת דוח דידקטי-אבחוני, הכולל בניית תוכנית לימודים להוראה מתקנת. רק איש חינוך מתחום ההוראה בעל ניסיון והיכרות עם המערכת יכול להכין תוכנית טיפולית-לימודית מתאימה".

זו הסיבה שלתוכנית להכשרה לאבחון דידקטי במכללת לוינסקי מתקבלים רק מורים ובעלי מקצועות קרובים אשר להם תואר ראשון וותק של לפחות שלוש שנים בהוראה. התוכנית מכשירה לאבחון דידקטי ולהקניית דרכי טיפול בתלמידים עם לקויות למידה בתחום שפה, חשבון וכתיבה. הדגש בתוכנית הלימודים מושם באיתור הקשיים ותחומי החוזק של הילד ובבניית תוכנית טיפולית המתאימה לו. התוכנית משלבת בין לימודים תאורטיים ובין התנסות מונחית ומודרכת באבחון דידקטי.

בסיום תוכנית ההכשרה, המקיפה והמעמיקה בתחומה, מקבלים הבוגרים את התעודה מטעם מכללת לוינסקי לחינוך, המסמיכה אותם להיות מאבחנים דידקטיים.

 

"בכל כיתה היום ישנם כמה ילדים לקויי למידה – ולכן זוהי תוכנית חובה לכל מי שסיים סמינר למורים". התוכנית להכשרה לאבחון דידקטי מיועדת לא רק לאנשי חינוך המעוניינים להפוך למאבחנים דידקטיים, אלא גם למורים ולצוותי הוראה הרוצים לקבל כלים משמעותיים להתמודדות עם תלמידים עם לקויות למידה. אורית וילקר, מורה ובוגרת התוכנית לאבחון דידקטי מטעם מכללת לוינסקי, מספרת כי "בכל כיתה היום ישנם מספר ילדים לקויי למידה, ואנחנו כמורים מקבלים את הדוחות והאבחונים שלהם. ההכשרה של אבחון דידקטי מאפשרת למורים להבין את הדוחות באופן מדויק ומעמיק יותר, לדעת כיצד להתנהג עם הילדים המאובחנים ואיך לעבוד איתם".

וילקר סבורה שמדובר בלימודים הכרחיים לכל מורה באשר הוא, לאו דווקא אם הוא מתכוון לעסוק באבחון דידקטי בעצמו: "זוהי תוכנית חובה לכל מי שסיים סמינר למורים. התוכנית הזו פשוט משנה את ההתייחסות לילדים בכיתה, גם לאלו שאינם מאובחנים כלקויי למידה. הידע שרכשתי בלימודים נותן פרספקטיבה אחרת, מאוד עוזר בעבודה כמורה, ופוקח את עיני המורים להיבטים נוספים אצל התלמידים. תוכנית הלימודים לאבחון דידקטי מעניקה כלים לעבוד עם כלל התלמידים. היא מאפשרת להסתכל בצורה שונה על כל תלמיד ותלמיד, להבין מה החוזקות והקשיים שלו ולראות מה עובד עבורו ומה לא. הלימודים עצמם בתוכנית היו מעניינים ומעשירים מאוד, הושם דגש בתרגול מעשי, וההוראה הייתה ברמה גבוהה, אינטליגנטית ומקצועית".

 

רוצים לקבל פרטים נוספים? לחצו כאן >>

 

אבחון דידקטי

צילום: בנק תמונות